FOEI MIJ!

Ach, ach … ik geraak niet meer op mijn blog.

Natuurlijk blijft alle eerder gepubliceerde info – zie vooral naar de aanraders per maand – toegankelijk en bruikbaar voor wie kinderboeken zoekt. Tot mijn voldoening zijn meerdere uitverkochte aanraders nu terug herdrukt. Een mooi bewijs dat het aanraden terecht was. Dat kan ook niet anders vermits de kinderen bij wie ik ga vertellen mijn strenge jury zijn.

Waar was ik dan zo lang? Zoals beloofd voor zijn tiende verjaardag vloog ik met Mannetje Bas naar de Rode Zee om er te snorkelen (zie HET LAND VAN LATER). Voor mij een afscheidsreis. Voor Bas en zijn papa het begin van grootse dromen, snorkelreisplannen.

Ondertussen was er ook een druk agenda VOORLEZEN, niet enkel wekelijks in de bibliotheek maar ook in de zes basisscholen van De Haan. Twaalf minder gekende sprookjes van Grimm ben ik aan het herschrijven met respect voor de kern. Deze versies test ik uit in de tweede graad.

Misschien maak je je zorgen omdat kinderen anno 2022 zo graag en te vaak op schermpjes zitten te kijken? Geloof me, hun fantasie is ongerept gebleven. Gedurende vijftig minuten, zonder pauze, zonder prenten, luisterden ze de voorbije week muisstil naar Berenpels (Grimm) en De drie honden (naar De tondeldoos van Andersen). Bravo aan de juffen en meesters die in de tweede en derde graad blijven voorlezen. Want boeken lezen is tweemaal leven.

In Knokke, bibliotheek Cultuurcentrum Scharpoord, ging ik in het kader van de voorleesweek maar al te graag pleiten voor het betere kinderboek. Is een goede cover een goed boek? Wat mag je verlangen van illustrator en auteur? Wat kenmerkt een sterke tekst? Waarom blijven voorlezen, zelfs als het kind al kan lezen?

Kan ik mijn (blog)afwezigheid een beetje goed maken met een tip voor deze maand?

Alweer een pareltje van Joke van Leeuwen. Dit is TOP, zowel naar tekst als naar illustratie.

Het stadje Wolem is onder water gelopen. Iedereen is geëvacueerd. Behalve Jona! Ojeetje! Zij was toevallig op het dak van het hoge kantoorgebouw waar haar papa werkt. Kijk, daar staat ze te zwaaien! Lees wat ze bedenkt om te overleven en om uiteindelijk gered te worden. Wat een opluchting is dat! Ik kijk er met ongeduld naar uit dit boekje voor te lezen!

Graag tot later maar sorry dat ik een maandelijkse regelmaat niet langer kan volhouden.

1 reactie (+voeg die van jou toe?)

  1. Erwina
    nov 27, 2022 @ 18:53:32

    Zo veel energie om kinderen te vertellen en te boeien.
    Proficiat daarvoor !

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.