Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de anaconda

In maanden heb ik niet zo gelachen als met het boek met de hierboven staande schitterende titel. Mijn dank aan Bibi Dumon Tak is nog groter dan een vrouwtjesanaconda lang kan zijn.

Het is helemaal waar. Zucht. Er is veel kommer en kwel in de wereld. Zucht. Ook in de kinderboeken valt veel ach en wee te lezen. Zucht. Over de genomineerden voor de Boon-prijs liet ik me niet horen. Jazeker heb ik die gelezen. Te veel ernst, te veel problemen, te zwaar. Waar is de humor gebleven?

Maar dan is daar Bibi Dumon Tak! Zelf zegt ze: “Ik schrijf de waarheid in verhalen.” Ze vertelt op haar unieke wijze haar correcte waarheden over dieren. Informatief maar o zo grappig.

Weet je, ik zou best een spreekbeurt willen geven over dit boek … maar haal het gewoon in huis. Ik wil er niets over verklappen. Ontdek het zelf. Laat je troosten en opvrolijken en zelfs genezen door deze wijze schrijfster. Ik heb het boek uitgelezen en ben meteen opnieuw begonnen. O ja, het is de regenworm die een spreekbeurt geeft over de anaconda. De vos geeft zijn spreekbeurt over ganzen, het wandelende blad over de zeeanemoon, de kerkuil over de Tasmaanse duivel, enz. Je leert dus meteen heel wat bij over dieren. De tekeningen van Annemie van Haeringen zorgen voor een subtiele extra toets.

Even vermelden dat Bibi Dumon Tak voor dit boek de Woutertje Pieterse Prijs heeft gekregen. Zo hoort u het ook van een ander!

1 reactie (+voeg die van jou toe?)

  1. Gonda Van Roeyen
    mei 07, 2023 @ 18:49:06

    Bedankt Sabine! En ik vergat al de hele tijd de nieuwe dichtbundel van Marnix te bestellen. Kan dat nog? Ik hoorde ook van Riet dat je ook nog altijd zorgen hebt over de gezondheid van Marnix! Ik hoop dat het toch positief evolueert, in de eerste plaats voor hem maar ook voor jou want zorgeloos leef je toch ook niet als je partner sukkelt met zijn gezondheid hé. Ach schatteke hadden we maar nog de onbezorgdheid van onze jonge jaren hé. Ik wens jullie toch het allerbeste! Liefs, Gonda

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

    >

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.